vineri, 6 august 2010

Arhanghelul Yofiel




Poate fi întâlnit şi sub numele de Yopiel, Jophiel, Iofiel, Joviel, Johphiel sau Youfiel. A fost numit de cele mai multe ori Jofiel, însă în limba ebraică nu există sunetul J aşa cum îl cunoaştem noi şi occidentalii, cel mai bun echivalent al sunetului Yod fiind Y, de aceea am adoptat această transcriere.

În tradiţia creştină, Yofiel este menţionat printre cei şapte arhangheli în cele mai vechi surse, iar în secolul V, Pseudo-Dionisie Areopagitul îl menţionează în lista arhanghelilor planetari sau săptămânali, alături de Michael, Gabriel, Raphael, Uriel, Chamuel şi Zadkiel.


Agrippa von Nettehiem, celebrul ocultist al Renaşterii, îl pune în legătură cu corul angelic al heruvimilor, numiţi în ebraică Ophanim, şi cu Cerul Stelelor Fixe, sau Roata Zodiacului, însă adaugă faptul că “Johphiel” este inteligenţa sferei planetare a lui Jupiter. Coincidenţă sau nu, variaţiunea Joviel a numelui său este chiar exprimarea naturii jupiteriene prin excelenţă, Jove fiind numele vechi al lui Jupiter, aşa cum există o inteligenţă a Lunii numită Luniel sau una a lui Mercur numită Mercuriel. Savantul iezuit Athanasius Kircher îl aminteşte pe Yophiel în lista celor 42 de îngeri sfinţi, care corespund fiecare unei litere din numele de 42 de litere al lui Dumnezeu, unde acesta poartă titlul de “Angelus Pulchritudinis” adică “Îngerul Frumuseţii”. Contemporan cu Agrippa, marele iniţiat şi alchimist Paracelsus spune despre Yofiel că ar fi un puternic prinţ angelic, comandant a 53 de legiuni cereşti, şi că este o inteligenţa jupiteriană. Reprezintă puterea lui Jupiter ca guvernator al semnelor Vărsător şi Peşti, cu toate că alte surse îl consideră un guvernator al planetei Saturn împreună cu Tsafkiel. Tradiţiile în general sunt de acord că Yofiel, prin natura sa plină de frumuseţe şi bucurie, este maidegrabă un reprezentant al lui Jupiter în consiliul arhanghelic, lucrând în strânsă colaborare cu Zadkiel şi Yehudiel (vezi articolele noastre din Cosmos, nr.22 şi respectiv nr.32).


În tradiţia iudaică, Yophiel apare destul de rar, şi nu multe lucruri se pot spune despre el, însă atunci când apare, deţine un loc de frunte între arhangheli şi rolul său este unul extrem de important. Este unul dintre şefii armatelor heruvimilor, şi se spune că este subordonat direct lui Metatron, Printul Prezenţei Divine. Unele texte fac din el chiar heruvimul care i-a izgonit din grădina Edenului pe primii părinţi, fiind pus strajă pe cărarea care duce la Copacul Vieţii. Yofiel este prezentat câteodata ca făcând parte din ordinul Heruvimilor, iar câteodată, din cel al Tronurilor, însă asupra unui singur lucru s-a convenit: este unul dintre Prinţii Cerului, care dirijează şi supraveghează activitatea celor şapte ceruri planetare şi şapte ordine angelice care le locuiesc. Deasemenea, alaturi de îngerul Yefefiah, este un Prinţ al Torei (Legea Divina). Se spune că el a fost cel care i-a împărtăşit lui Moise Tora, sau Pentateuhul, instruindu-l deasemenea în ştiinţa kabbalistică. Yofiel este cel care, după tradiţie, citeşte în Ceruri Tota, în ziua de Sabbat, şi toţi îngerii stau să îl asculte. Este patronul celor care citesc Tora, şi prin extensie, îngerul preoţilor şi sacerdoţilor. Numele său poate fi găsit pe un număr de amulete kabbalistice, inclusiv cea pentru protecţia copiilor. Yofiel este de mare ajutor în înfrângerea demonilor, fiind un adversar de temut pentru aceştia. Se pune că în luptă, împreună cu Zadkiel, el este unul din comandanţii cei mai aprigi şi mai pricepuţi. Numele său apare şi într-o formulă magică menită să apere omul de mazziki (mazzikimi, demoni minori din tradiţia ebraică, drăcuşori sau fiinţe întunecate de rang inferior, care pot face viaţa omului dificilă). Când se face simţită prezenţa negativă a unui mazzik, trebuie să se spună: “ Lui Yofiel să i se supună Kafzefoni, regele mazzikilor.”


Yofiel este unul dintre cele mai benefice fiinţe ale ierarhiei angelice. Spre deosebire de alţi arhangheli, Yofiel ajută, deseori oamenii în mod particular, venind acolo unde este chemat şi inspirând sentimente nobile în cei care doresc acest lucru. Este un adevărat prinţ angelic iar frumuseţea sa depăşeşte noţiunile noastre de reprezentare. Forma sa este pe deopotrivă infinită, atât în mare, cât şi în mic. Atributul său este Frumuseţea, iar aceasta se găseşte pretutindeni. De la frumuseţea incredibilă a peisajelor cosmice pe care oamenii prea curând au început să o cunoască, în care norii de gaze şi stelele se întrepătrund în explozii de lumini şi culori, până la gingăşia celor mai mici vietăţi create de Tatăl, Yofiel ne inspiră să vedem frumuseţea în toate formele ei de manifestare.


Aceasta este o valoare divină, şi există ca atare în orice lucru, în orice moment, indiferent cât de ciudat ar părea. Frumuseţea divină nu este cea superficială, nu este lucirea care fură ochiul, ci tocmai bucuria şi fericirea lăuntrică pe care o experimentăm când trăim cu adevărat fiorii frumuseţii. Îndrăgostitul cunoaşte frumuseţea iubitei sale, rămâne fascinat de ea ore în şir, zile, ani chiar, cu toate că pentru un altul, aceeaşi femeie poate părea cu totul obişnuită sau chiar banală. Pictorul care surprinde un asfinţit sublim, în care culorile se amestecă pe cer aşa cum el însuşi nu ar putea reuşi să facă vreodată pe paletă, rămâne şi el uimit şi extaziat de frumuseţea care îi este dat să o vadă, deşi mii de oameni văd acelaşi asfinţit şi rămân impasibili. Părintele poate vedea în copilul său întreaga frumuseţe a lumii, mai presus de orice fiinţă, în timp ce un altul care priveşte acelaşi copil nu ar fi foarte impresionat. Yofiel inspiră toţi aceşti oameni, în speranţa că o frântură din frumuseţea divină îi va face să înţeleagă mai bine, să caute şi să se bucure de ceea ce dispun. O singură binecuvântare de acest fel este deajuns pentru ca omul să demareze propriile căutări ale frumosului. Este deajuns o frântură pentru ca omul să vadă de jur-împrejur frumuseţea pe care până atunci o ignorase. Gândiţi-vă numai câtă frumuseţe ignoraţi într-o singură zi, nu într-o viaţă, şi vă veţi cutremura. De la azuriul cerului senin la ropotul ploii în frunze, de la florile oarecare pe lângă care treceţi fără băgare de seamă până la toate vieţuitoarele întâlnite, toate sunt expresii ale vieţii şi frumuseţii Divine. Rolul înţeleptului este să descopere. Yofiel, ca înger jupiterian, guvernează şi înţelepciunea, şi ce înţelepciune mai mare există în creaţie decât bucuria frumuseţii eterne? Înţelept nu este cel care caută Frumuseţea sau Frumosul sau Perfecţiunea, eliminând rând pe rând totul spre a fi dezamăgit în final, ci acela care le găseşte în imediata lui apropiere, în tot ceea ce îl înconjoară.


Îl putem apela pe acest minunat arhanghel al frumuseţii şi înţelepciunii cu următoarea rugăciune: “Prin numele lui Dumnezeu Cel Prea Înalt EL, te chem, prea-pătrunzător şi prea-înţelept arhanghel Yofiel, pentru a mă ajuta să văd frumuseţea şi să înţeleg înţelepciunea, Aici şi Acum. Amin!”

Niciun comentariu: